Gdy silnik zassie ptaki

Kategoria: Ptakom podobni...

Wersja archiwalna tematu "Gdy silnik zassie ptaki" z forum Ptakom podobni...



robert@mailinator.com
30-08-2009, 23:35:39
Witam,
Nawiązując do hipotezy dzisiejszej katastrofy, że silnik mógł zassać ptaki i 
stracić ciąg, mam pytanie;

Czy samoloty pasażerskie nie mają problemów z ptakami? czy da się jakoś silnik 
przed nimi zabezpieczyć? czy może one nie są aż takim problemem?

-- 
Wysłano z serwisu OnetNiusy: niusy.onet.pl
Delfino Delphis
31-08-2009, 07:24:25
robert@mailinator.com wrote:

> Czy samoloty pasażerskie nie mają problemów z ptakami? czy da się jakoś
> silnik przed nimi zabezpieczyć? czy może one nie są aż takim problemem?
> 
Mają, ale rzadko zdarza się, aby padły na raz wszystkie silniki. Temat był
tutaj wielokrotnie wałkowany, ogólnie rzecz biorąc wszelkie zasłony bardzo
osłabiłyby moc silników i stwarzały problemy np. z odladzaniem, dlatego
raczej nie stosuje się żadnych zabezpieczeń.
Dariusz K. Ładziak
31-08-2009, 12:00:13
Użytkownik Delfino Delphis napisał:
> robert@mailinator.com wrote:
> 
>> Czy samoloty pasażerskie nie mają problemów z ptakami? czy da się jakoś
>> silnik przed nimi zabezpieczyć? czy może one nie są aż takim problemem?
>>
> Mają, ale rzadko zdarza się, aby padły na raz wszystkie silniki. Temat był
> tutaj wielokrotnie wałkowany, ogólnie rzecz biorąc wszelkie zasłony bardzo
> osłabiłyby moc silników i stwarzały problemy np. z odladzaniem, dlatego
> raczej nie stosuje się żadnych zabezpieczeń.

Ponadto samoloty pasażerskie nie robią wyjścia na dopalaczach z 
przeciągniętej pętli to i skutki nagłego ubytku mocy są zazwyczaj 
mniejsze (naprawdę groźne to jest utracenie powyżej połowy dysponowanej 
mocy przy starcie). No i samoloty pasażerskie naprawdę krótko przebywają 
w strefie gdzie ptaki bywają często - na wysokościach przelotowych ptak 
to naprawdę ewenement (tak, wiem, w okolicach siedmiu tysięcy jeszcze 
bywają).

-- 
Darek
Michal Jankowski
31-08-2009, 10:50:07
robert@mailinator.com writes:

> Czy samoloty pasażerskie nie mają problemów z ptakami? czy da się
> jakoś silnik przed nimi zabezpieczyć? czy może one nie są aż takim
> problemem?

www.youtube.com/watch?v=uYNpB-8_BSo

  MJ
Pisklak
31-08-2009, 14:24:55
Michal Jankowski pisze:
> www.youtube.com/watch?v=uYNpB-8_BSo

Na filmie widac ze plomienie wydostajace sie z silnika w poczatkowej 
fazie ustały. Czy oznacza to, ze ptak sie "przepalił" i silnik wrocil do 
pelnej sprawnosci czy tez samolot bedzie awaryjnie ladowal ?

Pozdr.
Pisklak
Delfino Delphis
31-08-2009, 14:47:27
Pisklak wrote:

> Michal Jankowski pisze:
>> www.youtube.com/watch?v=uYNpB-8_BSo
> 
> Na filmie widac ze plomienie wydostajace sie z silnika w poczatkowej
> fazie ustały. Czy oznacza to, ze ptak sie "przepalił" i silnik wrocil do
> pelnej sprawnosci czy tez samolot bedzie awaryjnie ladowal ?
> 
Wrócił za chwilę  na lotnisko. To raczej nie możliwe, aby silnik przetrwał
takie coś. Wirnik idzie pewnie w pył.
Sebastian Kaliszewski
01-09-2009, 10:22:36
Delfino Delphis wrote:
> Pisklak wrote:
> 
>> Michal Jankowski pisze:
>>> www.youtube.com/watch?v=uYNpB-8_BSo
>> Na filmie widac ze plomienie wydostajace sie z silnika w poczatkowej
>> fazie ustały. Czy oznacza to, ze ptak sie "przepalił" i silnik wrocil do
>> pelnej sprawnosci czy tez samolot bedzie awaryjnie ladowal ?
>>
> Wrócił za chwilę  na lotnisko. To raczej nie możliwe, aby silnik przetrwał
> takie coś. Wirnik idzie pewnie w pył.

Jakby wirnik poszedł w pył to by był większy problem. Ale łopatki mogą 
być zdeformowane.

\SK
-- 
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
-- 
www.tajga.org -- (some photos from my travels)
Jarosław Sokołowski
31-08-2009, 15:12:08
Pisklak napiskał:

> Michal Jankowski pisze:
>> www.youtube.com/watch?v=uYNpB-8_BSo
>
> Na filmie widac ze plomienie wydostajace sie z silnika w poczatkowej 
> fazie ustały. Czy oznacza to, ze ptak sie "przepalił" i silnik wrocil
> do pelnej sprawnosci czy tez samolot bedzie awaryjnie ladowal ?

www.youtube.com/watch?v=9KhZwsYtNDE

-- 
Jarek
=Marcos=
31-08-2009, 12:10:57
> Czy samoloty pasażerskie nie mają problemów z ptakami? czy da się jakoś 
> silnik
> przed nimi zabezpieczyć? czy może one nie są aż takim problemem?

Są problemem. Silnik trudno zabezpieczyć, bo musi wciągać olbrzymie ilości 
powietrza, a razem z powietrzem wszystko co w nim lata :)
Małe ptaki zazwyczaj nie są problemem, ale wciągnięcie bociana, żurawia 
tudzież gęsi lub dużego stada małych ptaków zazwyczaj nie kończy się dla 
silnika dobrze. Poczytaj tu: 
en.wikipedia.org/wiki/Bird_strike#Incidents
Nie tak dawny wypadek w Nowym Jorku, gdzie Airbus A320 wodował w rzece był 
spowodowany stadem gęsi.

-- 
Marcos
[Marek Ślusarczyk]
marcos [AT] wyprawa . info

www.wyprawa.info
Sebastian Kaliszewski
01-09-2009, 10:35:33
robert@mailinator.com wrote:
> Witam,
> Nawiązując do hipotezy dzisiejszej katastrofy, że silnik mógł zassać ptaki i 
> stracić ciąg, mam pytanie;
> 
> Czy samoloty pasażerskie nie mają problemów z ptakami? czy da się jakoś silnik 
> przed nimi zabezpieczyć? 

Skuteczne zapezpieczenie mogłoby się okazać większym problemem niż same 
ptaki.

> czy może one nie są aż takim problemem?

Problem stanowią, ale jedyne co można robić to ograniczać szanse zderzenia
(płoszenie ptaków z lotnisk, ograniczenie czasu przebywania samololu na 
ptasich
pułapach, itp) oraz projektować samoloty tak by byle gołąb nie rozwalał 
silnika
i żeby awaria pojedynczego silnika nie oznaczała katastrofy.


\SK
-- 
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
-- 
www.tajga.org -- (some photos from my travels)
prze wodnik
01-09-2009, 23:41:44
Użytkownik <robert@mailinator.com> napisał w wiadomości 
news:33ae.00000247.4a9af0ab@newsgate.onet.pl...
> Witam,
> Nawiązując do hipotezy dzisiejszej katastrofy, że silnik mógł zassać ptaki 
> i
> stracić ciąg, mam pytanie;
>
> Czy samoloty pasażerskie nie mają problemów z ptakami? czy da się jakoś 
> silnik
> przed nimi zabezpieczyć? czy może one nie są aż takim problemem?

W takiej  maszynie  SU27 kastal.ru/files/viatyz6.jpg
używane były takie osłony wlotu powietrza 
kastal.ru/files/vozduxsu.jpg
czy ten białoruski myśliwiec miał taką?
Może ma ktoś zdjęcia przed lotem ?
robert@mailinator.com
31-08-2009, 17:34:54
> Pisklak napiskał:
> 
> > Michal Jankowski pisze:
> >> www.youtube.com/watch?v=uYNpB-8_BSo
> >
> > Na filmie widac ze plomienie wydostajace sie z silnika w poczatkowej 
> > fazie ustały. Czy oznacza to, ze ptak sie "przepalił" i silnik wrocil
> > do pelnej sprawnosci czy tez samolot bedzie awaryjnie ladowal ?
> 
> www.youtube.com/watch?v=9KhZwsYtNDE
> 

www.youtube.com/watch?v=gc-XiO4ojzk
www.youtube.com/watch?v=XUlHGYFFldM

Czyli w przypadku jednosilnikowców zostaje pilotowi katapultować się?

-- 
Wysłano z serwisu OnetNiusy: niusy.onet.pl
Sebastian Kaliszewski
01-09-2009, 10:30:46
robert@mailinator.com wrote:
>> Pisklak napiskał:
>>
>>> Michal Jankowski pisze:
>>>> www.youtube.com/watch?v=uYNpB-8_BSo
>>> Na filmie widac ze plomienie wydostajace sie z silnika w poczatkowej 
>>> fazie ustały. Czy oznacza to, ze ptak sie "przepalił" i silnik wrocil
>>> do pelnej sprawnosci czy tez samolot bedzie awaryjnie ladowal ?
>> www.youtube.com/watch?v=9KhZwsYtNDE
>>
> 
> www.youtube.com/watch?v=gc-XiO4ojzk
> www.youtube.com/watch?v=XUlHGYFFldM
> 
> Czyli w przypadku jednosilnikowców zostaje pilotowi katapultować się?
> 

Zależy jakich jednosilnikowców, zależy od położenia, itd. Albo ma 
możliwość doszybowania do bezpiecznego lądowania i wtedy raczej będzie 
robił właśnie to, albo nie ma i trzeba wysiadać.

Katapultowanie się to nie jest takie siup, często dla pilota to np. 
koniec kariery na myśliwcach. Dostajesz w d... kopa ok. 20g czyli przez 
chwilę siedzisz ważąc 1.5 tony. Po czymś takim nawet jeśli pilot wyjdzie 
przysłowiowo niby "bez draśnięcia" to np. jego kręgosłup może się już 
nie nadawać do ostrego latania.

pzdr
\SK
-- 
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
-- 
www.tajga.org -- (some photos from my travels)


Podobne tematy:
Opel Astra nie pali na zimnym silniku
Problem z silnikiem Ford Fiesta \'91
Wysokie obroty silnika po rozgrzaniu i czkawka
Problem z silnikiem: Ford Focus 1.8 Diesel 2000r.
Gasnący silnik
Silnik - uszczelki, tłoki, cylindry, podzespoły, osprzęt
Chłodzenie silnika Iveco