Rozmiar opon zimowych

Kategoria: alt.pl.misc.samochody.citroen

Wersja archiwalna tematu "Rozmiar opon zimowych" z grupy alt.pl.misc.samochody.citroen



Jard1972
29 Lis 2005, 13:39
Witam !
Czy opony Dunlop Wintersport M2 o rozmiarze 175/65 R15 pasują do Citroena
Xsary II HDI 90 KM ?

Jarek

kurzu
29 Lis 2005, 22:59

Witam !
Czy opony Dunlop Wintersport M2 o rozmiarze 175/65 R15 pasują do Citroena
Xsary II HDI 90 KM ?

Jarek


Tam jest standard 195/55/R15 o ile dobrze pamietam, ja bym ponizej
185/60/R15 nie schodzil.

Kurzu

AL
30 Lis 2005, 08:38

Jard1972 wrote:
Witam !
Czy opony Dunlop Wintersport M2 o rozmiarze 175/65 R15 pasują do Citroena
Xsary II HDI 90 KM ?

Jarek


z 175/65 R15 bedziesz mial inne wskazania na liczniku - srednica kola
bedzie wieksza o 13mm  (czesciej mozesz lapac mandaty za szybkosc :)

195/55/R15 - to oryginal i tego sie trzymac najlepiej

jak juz szukasz koniecznie zamiennikow to 185/60/R15 bardziej sie nadaje
(na srednicy stracisz 7.5mm)

Dodatkowo jesli masz felgi stalowe to jest to felga o szerokosci 6" - na
to tez zwroc uwage przy zmianie szerokosci opony

Jard1972
30 Lis 2005, 16:35
Takie oponki kupiłem okazyjnie od znajomego. Myślę, że warto. Sprawę
skonsultowałem z ASO i okazuje się, że takie rozwiązanie jest dopuszczalne.
A co do trzymania się oryginalnego rozmiaru, z tego co wiem, zmniejszenie
szerokości na zimę jest jak najbardziej prawidłowe. I jeszcze jedno - na
felgach 6'' gumki te leżą jak należy. ;-)))

Dzięki za info.

Jarek

robertbig
2 Gru 2005, 05:33

Jard1972 napisał(a):

Takie oponki kupiłem okazyjnie od znajomego. Myślę, że warto. Sprawę
skonsultowałem z ASO i okazuje się, że takie rozwiązanie jest dopuszczalne.
A co do trzymania się oryginalnego rozmiaru, z tego co wiem, zmniejszenie
szerokości na zimę jest jak najbardziej prawidłowe. I jeszcze jedno - na
felgach 6'' gumki te leżą jak należy. ;-)))

Dzięki za info.

Jarek


Tak trzymac.  Dobrze zrobiłeś .
 Zamiast słuchac wywodów teoretyków , co nigdy nie jeżdzili na
wąskich zimówkach i nie maja pojęcia co to znaczy kierowalność i
zwiększone tłumienie własne opony.
Zyczę  wielkiej satysfakcji w trudnych warunkach zimowych.
Pozdr.
---
Big

AL
2 Gru 2005, 06:07

robertbig wrote:
Jard1972 napisał(a):

| Takie oponki kupiłem okazyjnie od znajomego. Myślę, że warto. Sprawę
| skonsultowałem z ASO i okazuje się, że takie rozwiązanie jest dopuszczalne.
| A co do trzymania się oryginalnego rozmiaru, z tego co wiem, zmniejszenie
| szerokości na zimę jest jak najbardziej prawidłowe. I jeszcze jedno - na
| felgach 6'' gumki te leżą jak należy. ;-)))

| Dzięki za info.

| Jarek

Tak trzymac.  Dobrze zrobiłeś .
 Zamiast słuchac wywodów teoretyków , co nigdy nie jeżdzili na
wąskich zimówkach i nie maja pojęcia co to znaczy kierowalność i
zwiększone tłumienie własne opony.
Zyczę  wielkiej satysfakcji w trudnych warunkach zimowych.
Pozdr.


proponuje w takim razie abys zostal konsultantem serwisu
;)

(w zimie nie zawsze jezdzi sie po kopnym sniegu)

A.Grodecki
29 Sty 2006, 15:36
AL napisał(a):

proponuje w takim razie abys zostal konsultantem serwisu
;)


W interesie serwisu jest sprzedanie opon szerszych, bo są droższe.
Zresztą z tego samego powodu obecnie nawet małe auta nają ogumienie
rozmiar 15. Cena takich opon jest istotnie wyższa, i O TO CHODZI. Frajer
(klient) zapłaci i jeszcze się będzie cieszył, jakie to ma nowoczesne
auto z dużymi kołami...

(w zimie nie zawsze jezdzi sie po kopnym sniegu)


Na każdym rodzaju zanieczyszczonej śniegiem nawierzchni jepiej trzymają
się węższe niż szersze opony. Tak samo jak to, że po piachu jeździ się
na "kapciach". Wynika to z prostych praw fizyki, niezależnie od teorii
serwisu takiego czy innego.

robertbig
30 Sty 2006, 03:43

A.Grodecki napisał(a):

AL napisał(a):

| proponuje w takim razie abys zostal konsultantem serwisu
| ;)

W interesie serwisu jest sprzedanie opon szerszych, bo są droższe.
Zresztą z tego samego powodu obecnie nawet małe auta nają ogumienie
rozmiar 15. Cena takich opon jest istotnie wyższa, i O TO CHODZI. Frajer
(klient) zapłaci i jeszcze się będzie cieszył, jakie to ma nowoczesne
auto z dużymi kołami...

| (w zimie nie zawsze jezdzi sie po kopnym sniegu)

Na każdym rodzaju zanieczyszczonej śniegiem nawierzchni jepiej trzymają
się węższe niż szersze opony. Tak samo jak to, że po piachu jeździ się
na "kapciach". Wynika to z prostych praw fizyki, niezależnie od teorii
serwisu takiego czy innego.


Dziękuje ,dziękuje.
Jak widac" mądrej głowie ,dość po słowie"
---
Big
Citroen ZX 2.0 16V  Volcane

Andrzej Krasuski
30 Sty 2006, 08:02
Użytkownik A.Grodecki napisał:

Na każdym rodzaju zanieczyszczonej śniegiem nawierzchni jepiej trzymają
się węższe niż szersze opony. Tak samo jak to, że po piachu jeździ się
na "kapciach". Wynika to z prostych praw fizyki, niezależnie od teorii
serwisu takiego czy innego.


A mógłbyś to wyjaśnić?  Bo tak kombinuję i jakoś nieszczególnie prostotę
tych praw dostrzegam. Nie podpuszczam, poważnie pytam.

AKC

A.Grodecki
30 Sty 2006, 10:30
Andrzej Krasuski napisał(a):

| Na każdym rodzaju zanieczyszczonej śniegiem nawierzchni jepiej
| trzymają się węższe niż szersze opony. Tak samo jak to, że po piachu
| jeździ się na "kapciach". Wynika to z prostych praw fizyki,
| niezależnie od teorii serwisu takiego czy innego.

A mógłbyś to wyjaśnić?  Bo tak kombinuję i jakoś nieszczególnie prostotę
tych praw dostrzegam. Nie podpuszczam, poważnie pytam.


Na śnieżnej brei uzysksz przyczepność, kiedy koło rozsunie breję na
boki. Jest podobnie jak z wodą, tylko błoto pośniegowe ma dużą lepkość i
nie wystarszy wysoki bieżnik (jak w przypadku cienkiej warstwy wody),
ale równiez wskazany jest większy nacisk jednostkowy. Czyli węższa
opona. Oczywiście właściwości brei silnie zależą od temperatury.
Oczywiscie z tego samego powodu wężdze opony sa bezpieczniejsze na
mokrym asfalcie.

W przypadku białego śniegu chcemy aby ząbki wgryzły się w śnieg oraz
"uczepiły się" tych drobin śniegu schwytanych w ząbki (oczywiscie mam na
myśli oponę zimową a nie tzw "uniwersalną" - gwóźdź do trumny). Obydwa
zjawiska zachodą lepiej również przy większym nacisku jednostkowym -
opona mocniej wgryza się w śnieg a z racji jego silniejszego nadtopienia
również lepiej trzyma sie dzięki ząbkom.
Przy okazji warto wspomniec skąd nadtopienie, jeśli ktoś nie wie. Otóż
wbrew pozorom współczynik tarcia np stali o lód jest podobny do
współczynnika tarcia stali o szkło. Znakomity poślizg, który obserwujemi
i który temu pozornie zaprzecza, pochodzi wyłącznie ze zjawiska, że lód
pod naciskiem topi się tworząc mikrowarstwę poślizgową wody. Bierze się
to stąd, ze najmniejsza objetość wody jest w temperaturze około +4C i
zgniatając lód niejako zmuszamy go do podtopienia. Zjawiska te są
mielone na kursie fizyki szkoły sredniej.
Tak więc pod większym naciskiem drobiny sniegu łatwiej się nadtapiają i
sklejają. Wie to kaźdy kto lepił śnieżki, szczególnie przy nieco
większym mrozie.

Na zakończenie kwestia jeżdżenia po piachu. Drobiny piasku, zależnie od
swojego kształtu, charakteryzują się mniejszym jub większym
współczynnikiem tarcia. Piasek ogólnie, podobnie jak zresztą inne
materiały sypkie, przypomina nieco płyn. Różnica jest tylko taka, że
występuje tu tarcie statyczne którego w przypadku prawdziwego płynu nie
obserwujemy. W efekcie blisko powierzchni piasek przypomina płyn a im
głębiej usiłujemy wniknąć, zaczyna nam coraz bardziej przeszkadzać
spowodowane ciśnieniem rosnące tarcie.
I tak jak statek na wodzie, aby sie nie zapadać w piasku należy mieć
"dużą wyporność", czyli szerokie opony dające mały nacisk jednostkowy.
Wtedy tarcie wzajemne drobin piasku nie powoduje że sie on pod naciskiem
koła rozstąpi. Dodatkowe układanie się na powierzchni sflaczałych opon
zmniejsza ten nacisk. Pojazd z wąskimi gumami będzie się zbyt głęboko
zapadał, czesto głębiej niż wynosi przeswit i problem mamy gotowy...
Np tarcie statyczne ziaren zboża jest na tyle małe, że człowiek nie jest
w stanie przejść po powierzchni silosa ze zbożem, bo normalnie utonie.
Jedyna szansa to że będzie się czołgał, akle jesli się zacznie zapadać
to prz każdym ruchu będzie tylko bliżej smutnego końca.



Podobne tematy:
Przecen gogli zimowych oakley
Jak dobrać szyby do gogli oakley zimowych
Zakończenie ferii zimowych w Muzeum
Haloooo, śpicie jeszcze snem zimowym czy u Was już wiosna ?
V Rycerski Zjazd Zimowy (5-6 luty 2010)
rozmiary i ciężar oryginalnych rolek
Typy ogrodów zimowych