EN57 - zderzenie koło Jeleśni - przemyślenia

Kategoria: Od drezyny do TGV.

Wersja archiwalna tematu "EN57 - zderzenie koło Jeleśni - przemyślenia" z forum Od drezyny do TGV.



Weissmann
20-08-2009, 22:14:39
Tak sobie czytałem, poruszany już temat niedoszłej katastrofy na linii
Żywiec - Sucha Beskidzka, i naszło mnie kilka przemyśleń:

- czy Gołuszka, maszynista 34527, mógł w jakiś sposób hamować
silnikiem? Włączyć niższą pozycję oporową, lub zmienić kierunek jazdy?
Czy to by nic nie dało, a groziło tylko spaleniem uzwojeń?

- dlaczego maszynista 43524, Budziak, nie wysadził pasażerów po
awaryjnym zatrzymaniu, i zmianie kierunku, tylko jechał dalej z
pasażerami?

- czy gdyby nie feralna kładka nad zaporą, Budziak mógłby kontynuować
jazdę, i starać się płynnie "przyjąć" na siebie uszkodzony skład, i
potem hamować normalnie, a nie nagłym?

- jakie dokładnie prędkości dozwolone obowiązywały na odcinku na
którym leciał skład bez hamulców, czy coś tu jest nie tak, że było tam
40, a skład pędzący 90 czy 100, nie wyleciał z torów? Czy to nie jest
jakieś celowe zaniedbanie, niedasizm czy wręcz sabotaż linii przez PKP
PLK, aby taką linię udupić?

Pozdrawiam
Weissmann
kruger
20-08-2009, 22:39:20
Użytkownik "Weissmann" <przemyslaw.bialy@gmail.com> napisał w wiadomości
news:19963bf0-ff9a-45a2-a216-d4a3b9a19da1@w6g2000yqw.googlegroups.com...
> Tak sobie czytałem, poruszany już temat niedoszłej katastrofy na linii
> Żywiec - Sucha Beskidzka, i naszło mnie kilka przemyśleń:
> - czy Gołuszka, maszynista 34527, mógł w jakiś sposób hamować
> silnikiem? Włączyć niższą pozycję oporową, lub zmienić kierunek jazdy?
> Czy to by nic nie dało, a groziło tylko spaleniem uzwojeń?

Nie wiem jak w kiblach, ale od pewnej (chyba cos ok 60kph) predkosci w 07 od
razu wywalilyby 'bezpiecznik'

> - dlaczego maszynista 43524, Budziak, nie wysadził pasażerów po
> awaryjnym zatrzymaniu, i zmianie kierunku, tylko jechał dalej z
> pasażerami?

Moze czas tu gral role.

> Czy to nie jest
> jakieś celowe zaniedbanie, niedasizm czy wręcz sabotaż linii przez PKP
> PLK, aby taką linię udupić?

Niewykluczone ;)

--
Pozdrawiam, kruger
zeus04
09-09-2009, 16:34:58
On 20 Sie, 22:39, "kruger" <kruge...@o2SPAM.pl> wrote:
>
> Nie wiem jak w kiblach, ale od pewnej (chyba cos ok 60kph) predkosci w 07 od
> razu wywalilyby 'bezpiecznik'
>
Ale tylko w symulatorze pt. Maszyna EU07-424;) Potrzebne napięcie
to powyżej 15000V dla pierwszej pozycji jazdy na wstecznym aby
osiągnąć
600A
Krzysztof Waszkiewicz
10-09-2009, 03:38:49
W artykule <941daab4-6b59-4e55-a290-a4bc23c94180@h13g2000yqk.googlegroups.com>
zeus04 napisał(a):

> Ale tylko w symulatorze pt. Maszyna EU07-424;)

Sprawdzales, czy tak sobie piszesz dla pisania?

Merytoryczne uwagi co do Maszyny sa mile widziane - na forum:
www.eu07.pl/forum/

Zdravim!

-- 
Krzysztof Waszkiewicz  GG://3721721 KF: iwan.eu07.pl/Score
tel PL: +48664435528 CZ: +420774038383 ** JID://iwan.eu@gmail.com
********* Non sunt multiplicanda entia sine necessitate *********
******* klub.chip.pl/wincat2/news/estetykieta.htm ********
zeus04
10-09-2009, 07:29:57
Użytkownik "Krzysztof Waszkiewicz" <iwan@eu07.pl> napisał w wiadomości
news:slrnhagm5r.mhr.iwan@eu07.pl...
>
> > Ale tylko w symulatorze pt. Maszyna EU07-424;)
>
> Sprawdzales, czy tak sobie piszesz dla pisania?
>
Tak sprawdzałem, lecz już nie pamiętam czy na orginalnym z 06-2004 czy po
zmianie
w pliku  *.chk

> Merytoryczne uwagi co do Maszyny sa mile widziane - na forum:
> www.eu07.pl/forum/
>
A mogę Tu pozdrowić twórców?
Maszyna moim zdaniem jest najlepszym symulatorem lokomotywy!
Pozdrawiam
Krzysztof Waszkiewicz
10-09-2009, 17:53:53
W artykule <h8a2st$220$1@news.onet.pl>
zeus04 napisał(a):

> A mogę Tu pozdrowić twórców?
> Maszyna moim zdaniem jest najlepszym symulatorem lokomotywy!
> Pozdrawiam

OK - nie bylo tematu :)

Zdravim!

-- 
Krzysztof Waszkiewicz  GG://3721721 KF: iwan.eu07.pl/Score
tel PL: +48664435528 CZ: +420774038383 ** JID://iwan.eu@gmail.com
********* Non sunt multiplicanda entia sine necessitate *********
****************** www.petycje.pl/4385 *******************
zeus04
10-09-2009, 10:44:54
On 9 Wrz, 16:34, zeus04 <zeus04...@op.pl> wrote:
>
> Ale tylko w symulatorze pt. Maszyna EU07-424;) Potrzebne napięcie
> to powyżej 15000V dla pierwszej pozycji jazdy na wstecznym aby
> osiągnąć
> 600A

- Predkosc wynosi cos ok. 80 km/h
- napiecie wzgledem ziemi na zaciskach pierwszego silnika
ok. 12000 V (izolacja moze przebic lecz nie musi)
- napiecie pomiedzy szczotkotrzymaczami ok. 3000 V
( tu juz na pewno mamy tzw. ogien okrezny na komutatorze
i to przy mniejszej predkosci i napieciu)
- moc wydzielona na oporniku o rezystancji 24,891 ohm  i przy
600 amperach ~ 8,9 MW (tu mamy przekroczenie ok. 25-krotne
do sytuacji normalnej, a wiec tez  jasne i krotkotrwale efekty
wizualne
z EU07)
/dev/SU45
20-08-2009, 22:55:22
> - dlaczego maszynista 43524, Budziak, nie wysadził pasażerów po
> awaryjnym zatrzymaniu, i zmianie kierunku, tylko jechał dalej z
> pasażerami?

Ponieważ nie było na to czasu, a uderzenie w trakcie wysiadania by mogło
mieć fatalne skutki. Tam miejscami są bardzo wysokie nasypy i skarpy.
Wątpię czy był czas wszystko przemyśleć.

> - jakie dokładnie prędkości dozwolone obowiązywały na odcinku na
> którym leciał skład bez hamulców, czy coś tu jest nie tak, że było tam
> 40, a skład pędzący 90 czy 100, nie wyleciał z torów? Czy to nie jest
> jakieś celowe zaniedbanie, niedasizm czy wręcz sabotaż linii przez PKP
> PLK, aby taką linię udupić?

A ja dotknąłem żyły kabla z 230 V i wcale mnie nie zabiło - wymóg
zabezpieczeń i klas izolacji to celowy sabotaż czy korupcja?

Przyczyny ograniczenia niekiedy mogą być inne - zwiększone zużycie toru,
zły stan szyn, zanieczyszczona podsypka, no i jest margines bezpieczeństwa.
Łukasz Kalbarczyk
20-08-2009, 22:57:54
Dnia Thu, 20 Aug 2009 13:14:39 -0700 (PDT), Weissmann napisał(a):

> - jakie dokładnie prędkości dozwolone obowiązywały na odcinku na
> którym leciał skład bez hamulców, czy coś tu jest nie tak, że było tam
> 40, a skład pędzący 90 czy 100, nie wyleciał z torów? Czy to nie jest
> jakieś celowe zaniedbanie, niedasizm czy wręcz sabotaż linii przez PKP
> PLK, aby taką linię udupić?

IMHO samo zagrożenie wyleceniem z torów wystarczy.
Nie trzeba czekać do tragedii żeby zmniejszyć prędkość.
Widocznie ktoś ocenił, że przy 40 nie ma zagrożenia,
ale przy 80 się już pojawia i zostawił jakiś margines.

-- 
ŁK (2009-08-20 22:56:56)
Grzegorz Kapusta
20-08-2009, 23:07:58
Użytkownik "Łukasz Kalbarczyk" <lukaszusun@toagmk.net> napisał:

> IMHO samo zagrożenie wyleceniem z torów wystarczy.
> Nie trzeba czekać do tragedii żeby zmniejszyć prędkość.
> Widocznie ktoś ocenił, że przy 40 nie ma zagrożenia,
> ale przy 80 się już pojawia i zostawił jakiś margines.

Szkoda tylko, że ten margines jest tak ogromny i jednocześnie
pełni rolę dupochronu... :-(

Pozdrawiam,
Grzegorz Kapusta
Grześ
20-08-2009, 23:24:53
> Szkoda tylko, że ten margines jest tak ogromny i jednocześnie
> pełni rolę dupochronu... :-(
> 
> Pozdrawiam,
> Grzegorz Kapusta
> 
> 
Szkoda, że chociaż raz na 10 lat nie pojawia się tam jakiś zapomniany plasser...

PS
Co za dupek na forum publicznym operuje nazwiskami osób niepublicznych?
Po za tym, jeśli ktoś ma choć blade pojecie o warunkach miejscowych (znajomość
szlaku i otoczenia) to takich, powiedzmy, "dziwnych" pytań i tez nie stawia...

-- 
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> www.gazeta.pl/usenet/
Kolejoman
20-08-2009, 23:33:16
Użytkownik " Grześ" <greg_69.SKASUJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości 
news:h6kev5$2in$1@inews.gazeta.pl...

> Co za dupek na forum publicznym operuje nazwiskami osób niepublicznych?

Te nazwiska były podane w artykule opisującym zdarzenie, więc nie jest to 
żadne ujawnienie czegoś tajnego.

Pozdr.
Grzesiek
Grześ
20-08-2009, 23:43:15
> Te nazwiska były podane w artykule opisującym zdarzenie, więc nie jest to 
> żadne ujawnienie czegoś tajnego.


Z różnych przyczyn niektórzy mogą sobie tego nie życzyć...

-- 
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> www.gazeta.pl/usenet/
kruger z pracy
21-08-2009, 07:04:04
Użytkownik " Grześ" <greg_69.SKASUJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości 
news:h6kg1j$716$1@inews.gazeta.pl...
> Z różnych przyczyn niektórzy mogą sobie tego nie życzyć...

To by pozwali media za ujawnienie i nie odbieraliby publicznie odznaczen.

-- 
Pozdrawiam, kruger
badworm
21-08-2009, 21:46:43
Dnia Thu, 20 Aug 2009 23:07:58 +0200, Grzegorz Kapusta napisał(a):

> Szkoda tylko, że ten margines jest tak ogromny i jednocześnie
> pełni rolę dupochronu... :-(

W trakcie tegorocznych DNi Techniki Kolejowej ED74 przejechał linią 228
(Rumia-Gdynia Port GPF) z prędkością maksymalną 127km/h a więcej bano
się tylko jechać ze względu na sieć trakcyjną i ryzyko połamania
pantografów. Linia ta dwa lata temu miała NG, szlakowa na niej wynosi
70km/h - chyba jednak nie bez powodu przyjmuje się aż tak duży margines
bezpieczeństwa.
-- 
Pozdrawiam	Bad Worm	badworm[maupa]post{kopek}pl
"Sympatyk Transportu Kolejowego"
GG#2400455 ICQ#320399066
MC
23-08-2009, 16:45:02
Użytkownik "badworm" <nospam@post.pl> napisał w wiadomości 
news:1t3dmh482k0k4$.dlg@badworm.pl...
> Dnia Thu, 20 Aug 2009 23:07:58 +0200, Grzegorz Kapusta napisał(a):
>
>> Szkoda tylko, że ten margines jest tak ogromny i jednocześnie
>> pełni rolę dupochronu... :-(
>
> W trakcie tegorocznych DNi Techniki Kolejowej ED74 przejechał linią 228
> (Rumia-Gdynia Port GPF) z prędkością maksymalną 127km/h a więcej bano
> się tylko jechać ze względu na sieć trakcyjną i ryzyko połamania
> pantografów. Linia ta dwa lata temu miała NG, szlakowa na niej wynosi
> 70km/h - chyba jednak nie bez powodu przyjmuje się aż tak duży margines
> bezpieczeństwa.


Chętnie się dowiem co to za powód.
semaforek
31-08-2009, 00:22:26
Weissmann pisze:
> - dlaczego maszynista 43524, Budziak, nie wysadził pasażerów po
> awaryjnym zatrzymaniu, i zmianie kierunku, tylko jechał dalej z
> pasażerami?

Nie zdążyłby.

-- 
Łukasz W. - semaforek
gg- 6621129    mejl- lukislukis[małpa]o2.pl
Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska => www.srkgs.rail.pl
Paweł Okrzesik
31-08-2009, 01:21:23
Dnia 20-08-2009 o 22:14:39 Weissmann <przemyslaw.bialy@gmail.com>  
napisał(a):
> - jakie dokładnie prędkości dozwolone obowiązywały na odcinku na
> którym leciał skład bez hamulców, czy coś tu jest nie tak, że było tam
> 40, a skład pędzący 90 czy 100, nie wyleciał z torów? Czy to nie jest
> jakieś celowe zaniedbanie, niedasizm czy wręcz sabotaż linii przez PKP
> PLK, aby taką linię udupić?

Jasne... Od razu niedasizm i udupianie linii :) W przepisach kolejowych  
jest coś takiego jak dopuszczalne przyspieszenia niezrównoważone - nie  
chodzi od razu o wykolejenie, ale np. o szybkość zużywania się szyn,  
komfort jazdy. Dla łuku o promieniu 200m (to jest górska linia, parę  
ciasnych łuków na niej jest) maksymalna prędkość wychodzi koło 50-60 km/h.  
Nie wiem jak wyobrażasz sobie jazdę po takim łuku z prędkością 100 km/h -  
bezpieczne to raczej nie jest (patrz katastrofa w Ścinawce w 2007),  
przyjemne tym bardziej.

-- 
www.kolej.of.pl
pokrzesik.wytnij@gmail.com
Grzegorz Kapusta
31-08-2009, 12:28:01
Użytkownik "Paweł Okrzesik" <pokrzesik.wytnij@gmail.com> napisał:

> Dla łuku o promieniu 200m (to jest górska linia, parę  ciasnych łuków na 
> niej jest) maksymalna prędkość wychodzi koło 50-60 km/h.  Nie wiem jak 
> wyobrażasz sobie jazdę po takim łuku z prędkością 100 km/h -

Ależ tu nikt nie chce jazdy 100 km/h, tylko właśnie te 50-60
zamiast obecnych 30 km/h!

Pozdrawiam,
Grzegorz Kapusta
zeus04
09-09-2009, 18:03:12
On 31 Sie, 12:28, "Grzegorz Kapusta" <skrzynka44S...@poczta.fm> wrote:
>
> Ależ tu nikt nie chce jazdy 100 km/h, tylko właśnie te 50-60
> zamiast obecnych 30 km/h!
>
Gdy jechałem tam w czasach parowozów to było 40-50 km/h.
Pozdrawiam
zeus04
09-09-2009, 15:16:55
Użytkownik "Weissmann" <przemyslaw.bialy@gmail.com> napisał w wiadomości
news:19963bf0-ff9a-45a2-a216-d4a3b9a19da1@w6g2000yqw.googlegroups.com...

> - czy Gołuszka, maszynista 34527, mógł w jakiś sposób hamować
> silnikiem? Włączyć niższą pozycję oporową, lub zmienić kierunek jazdy?
> Czy to by nic nie dało, a groziło tylko spaleniem uzwojeń?

W EN57 hamowanie przeciwprądem jest niemożliwe dla prędkości powyżej ok.
15km/h.
Rezystancja obwodu głównego EN57 na pierwszej pozycji to 17,682 ohm +
rezystancja
czterech połączonych szeregowo silników. Przekaźnik nadmiarowy EN57
ustawiony  jest
na 280A. Aby przez opornik o rezystancji 17,682 omów popłynęło 280A - musimy
mieć na
jego zaciskach napięcie 4950,56 V. 4 połączone szeregowo silniki LKc450 już
przy prędkości
jednostki EN57 w ok. 19,5-20km/h indukują napięcie ok. 2800V przy prądzie
280A co w połączeniu
z załóżmy = 3000V zasilania w sieci daje nam ok. 5800V